Godaste kladdkakan EVER!


Kl. 20:17 |
God kväll bloggisar!
 
I går bestämde vi med grannarna att vi skulle laga middag tillsammans (alltså vi har världens bästa grannar, de är av världsklass! Bara så ni vet, hihi) I alla fall blev det även efterrätt dagen till ära och jag tänkte dela med mig av receptet. Det var Angelica som gjorde den och hon hade hittat receptet hos Jennys matblogg! Om ni inte har spanat in den bloggen så tycker jag verkligen ni ska göra det. Där finns massa inspiration att finna till matlagning i alla former :-)
 
 
Bilden är från Jennys matblogg!

 

Det här behöver du för att baka kladdkaka :

 3 ägg
3 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4- 5 msk kakao
2 dl vetemjöl
150 gram smält smör
1 burk med karamelliserad mjölk
(eller kondenserad sötad mjölk som kokat i tre timmar)

Topping : Rice crispies + 120 gram mjölkchoklad
 
 

 Gör så här:

 Ställ ugnen på 175 grader.  Smält smöret och låt svalna något. Rör ihop ägg och socker, blanda de torra ingredienserna, och rör ner i smeten, rör sist ner smöret. Man vispar inte kladdkakesmet då kan det bli för mycket luft i och den kan bli torr.Smöra och bröa en rund form med avtagbara kanter,   Börja med att breda på ut hälften av kladdkakssmeten  i den, och  klicka ut kolakrämen i smeten och toppa sist med resten kladdkakesmeten. Ställ in i ugnen i cirka 20-30 minuter. Den ska fortfarande vara lite lös i mitten – den stannar till sig i kylskåpet. Smält mjölkchokladen över vattenbad och rör ner ett par dl rice crispies och bred över den crispiga chokladtoppingen över kladdkakan och ställ svalt fram till servering.

NJUUUUUT!





Kommentarer
ɑ n n i k ɑ

Super mumsigt :)

Helena Rahlenius

Denna kladdkaka gjorde jag till vi hade gäster och jösses va underbar !!
Jag hade turen att det blev kvar och kunde smaka dagen därpå ;)

Svar: Hihi, mums mums mums!!! :)
Sara´s Dagbok




Kom ihåg mig?