Pulled Chicken


Kl. 21:02 |
Hej bloggisar!
 
Jag la ut en bild på instagram på vad vi ska äta till middag i dag och det var många som ville ha receptet. Så här kommer det :-) Det är första gången vi lagar till pulled chicken, vi brukar vanligtvis göra pulled pork. Men just i dag var jag sugen på kyckling, och så fick det bli. Det blev riktigt gott och det var inte sista gången jag gjorde det .
 
Du behöver:
1 kg tinad kyckling filé
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
En flaska barberque sås ELLER så gör du en egen, recept längre ner.
 
Gör så här: Lägg kycklingfilerna i en ugnsäker form eller gryta (du kan fräsa dem lite i stekpannan innan om du vill). Lägg i den klyftade löken och den skalade vitlöken (hel). Stoppa in i ugnen på ca 170 grader i 3 timmar. Eller till kycklingen inte är rosa längre i färgen. Kycklingköttet ska du kunna dra i sär med två gafflar.
 
 
 


 
Egen gjord Barberque sås
(Receptet hittade jag hos Åse, 56 Kilo)
 
2 vitlöksklyftor
olivolja
2 dl chilisås (Ica Ett gott liv är låg i sockerhalt)
1 dl vatten
0,5 dl äppelcidervinäger
1,5 msk worcestershiresås
1 msk dijonsenap
2 msk mald ingefära
2-3 msk ekologisk blomsterhonung
2 msk japansk soja
1/2 msk paprikapulver 
1 finhackad chipotle i adobosås (kan ersättas med chilipeppar) eller 2 tsk Chipotle paste (Santa Maria)
1/2 msk liquid smoke (finns på Ica MAXI) 
salt, peppar
 
Finhacka vitlök och stek i lite olivolja i tjockbottnad gryta. Tillsätt övriga ingredienser. Låt allt koka ihop på svag värme i ca 20 minuter. Smaka av med salt och peppar.




Kommentarer
ɑ n n i k ɑ

Gott!

Cherie | Börja Spring

Men vad gott! Det måste jag ju testa någon dag!

Svar: Ja gör det! Supergott. Kan tillexempel bytas ut till tacos. SÅ gott :)
Sara´s Dagbok

Cherie | Börja Spring

Åh smarrigt!




Kom ihåg mig?