Två goda tårtfyllningar


Kl. 12:38 |
Hej bloggisar!
 
Här får ni recept på två goda och enkla mousse att fylla tårtan med. Jag garnerade tårtan med grädde, blåbär och citronmellis. Tyvärr vill jag inte visa er tårtan jag gjorde till Tilde, det måste ha varit den fulaste jag någonsin gjort ;-) Jag som annars brukar göra fina tårtor om jag får säga det själv. Men hon tyckte den var god i alla fall och det är huvudsaken, hihi.
 
Limemousse
 
2 dl vispgräde
1 dl creme fraiche
1 dl matlagningsyoghurt
0.75 dl socker
1 tsk rivet limeskal
0.5 dl pressad limesaft av ca 2 limefrukter
3 gelatinblad

Blötlägg gelatinet
Vispa grädden lätt
Vispa creme fraiche, matlagningsyoghurt och socker med elvisp tills allt socker löst sig
Smält gelatinet i limesaften i en kastrull
Rör snabbt ner det i yoghurtblandningen och vänd sedan ner grädden

Låt stå och stelna i kylskåp i ca 1-2 timmar 
 
Blåbärsmousse
 
200 g tinade blåbär
0,75 dl socker. 
1 tsk vaniljsocker
2 tsk gelatinpulver (jag tog 3 gelatinblad)
100 g färskost
2 dl vispgrädde

Blanda gelatinet med 2 msk vatten (jag blötläggde geltin bladen i vatten)
Vispa/ mosa ihop blåbären.
Smält gelatinet i vattenbad. Tillsätt lite av blåbärsmoset i det.
Blanda resten av moset med socker, vaniljsocker och färskost.
Häll i gelatinblandningen.
Vispa grädde och vänd försiktigt ner den.




Kommentarer



Kom ihåg mig?