Förlossningsberättelse


Kl. 13:28 |
Tänkte att jag skulle försöka skriva ner en liten förlossningsberättelse då William kom till världen. Minns ni detta inlägg ? Det var dagen innan det började. Jag låg med värmedynan hela förmiddagen men allt avtog på eftermiddagen och natten var lugn. På morgonen den 10 april steg jag upp som vanligt och gjorde ordning Tilde. Precis efter att Tilde och J gick ut genom dörren (kl 7.55) fick jag tillbaka onda sammandragningar, jag tog fram värmedynan och la mig i sängen igen för att försöka somna om. Men det gick ju inte så jag steg upp och flyttade mig till soffan, gjorde lite frukost och tänkte se några avsnitt av House of cards. Men det gick ju inte så jag hoppade in i duschen. Då såg jag att det kom blod på duschgolvet, då ringde jag förlossningen och vi var välkommen in för en undersökning. 
 
Klockan 09.43 kom vi till förlossningen. CTG kopplades på och jag var öppen 4 cm. Så vi blev såklart inskrivna. Klockan 10.30 kom vi in på rummet och jag började andas lustgas. Klockan 11.30 var jag öppen 6 cm och inget vatten hade gått så barnmorskan tog hål med finger under en värk och ut kommer mekoniumfärgat fostervatten och vi blir "röd patient".Eftersom jag var så himla rörlig fick en skalp CTG sättas för att hålla koll så han mådde bra inne i magen.  Vilket han gjorde. Klockan 12.20 får jag en EDA som nu i efterhand var onödig. Klockan 13.00 fick jag krystvärkar och ut kom han klockan 13.13, ungefär 3 timmar han vi vara inne på förlossningen. William hade navelsträngen runt halsen vilket gjorde att han var blå och väldigt slö när han kom, så han och J fick gå till ett annat rum och andas lite syrgas. Han piggna på sig snabbt :-) Sedan chackade jag och lillkillen in på vårdhotellet där vi spenderade en natt. 
 
Jag tycker denna förlossning gick betydligt bättre än med Tilde, men så är det väl också att den första är lite tuffare. Denna gång har jag återhämtat mig snabbt och så himla skönt att det inte blev några "skador". Dock fick jag feber när mjölken kom i gång och det var riktigt jobbigt. Jag fick även ont i hela kroppen och svullnade upp i alla leder. I fem dagar höll det i sig. Jag gick upp 6 kg under graviditeten och nu har jag gått ner 9 kg. Tänk hur kroppen fungerar, helt fantastiskt. Nu ser jag fram emot att komma i gång och stärka upp kroppen igen, men inte riktigt än. Jag tänker fortfarande njuta lite och inte tänka så mycket :-)
 
 
Och han fick tillslut ett namn, William "Wille". Världens finaste kille som tycker om att äta och vara nära nära nära!

Wille valde att komma ut 12 dagar tidigare och det är jag så tacksam över. Graviditeten var ingen dans på rosor och samtidigt som han kom till världen försvann alla mina besvär. Yrseln var nog gräsligast och värken i vänster arm var också riktigt riktigt besvärlig. Sömnen har jag fått tillabaka och numer somnar jag så fort jag lägger huvudet på kudden. 
 
 




Kommentarer
Frida

Kul att läsa din förlossningsberättelse!
Jag är gravid med första barnet så det är spännande att läsa om er vardag!
Stort grattis till er lille kille! Så fin!
Kram

Pauline, mamma till två små

Va skönt att denna förlossning gick bättre än den första. Jag håller tummarna att min också kommer gå bra. Längtar SÅ tills vår lilla kille också vill komma ut =)

kram

erikasblogg.se

Åå vilken underbar läsning! Jag älskar att läsa andras förlossningsberättelser. Värre med min egen, hihi. KRAM och grattis igen!

Eleni

Härligt att höra att allt flöt på så bra och att du tyckte andra förlossningen kändes lite lättare. Snart är det min tur igen och jag börjar gruva mig lite smått samtidigt som jag längtar. Hoppas att det kommer gå fortare den här gången och att allt ska gå bra bara :) Måste kännas jätte härligt att äntligen vara familjen på fyra så man väntat på ändås å pass länge :) Kram

carro

vad skönt att allt gick så bra. :) och fint namn! själv fick jag gå över 15 dagar, samlade på mig 10kg i vätska och såg ut som en ballong och allt slutade i urakut kejsarsnitt då lillans hjärtljud försvann.... Men allt gick bra och har en underbar liten sexveckors bebis hemma. trots allt så känns det som att det gått bra och smidigt. =) så konstigt man fungerar egentligen haha. passa på att njuta ett tag till och ta tillvara på tiden den går verkligen fort med andra barnet märker jag =)

Svar: Men vad skönt att allt ändå gick bra. Det måste ha varit jättetufft med all vätska ? Men som sagt, vad otroligt skönt att det gick bra <3
Ja, nu njuts det för fulla muggar! :-)
Sara´s Dagbok

Liw - FINA LYAN

Åh underbart - älskar förlossningsberättelser:)




Kom ihåg mig?