Välkommen graviditetsvecka 35 (34+2)


Kl. 10:16 |
  Barnet: Nu är barnet ungefär 45 centimeter långt. Du har säkert känt av att barnet hickar ibland. Det sväljer fostervatten, kissar och tränar därmed matsmältningen. Barnet har hittills varit ganska skrynkligt men nu börjar huden räta ut sig. Navelsträngen är generellt cirka 50 centimeter lång och tjock som en tumme. Mamman: Ditt totala fundusmått är nu ungefär 31-35 centimeter. Du kan ha ökat mellan cirka elva till tretton kilo. Så här långt in i graviditeten brukar ledbanden och musklerna i korsryggen mjukas upp. Detta kan göra att du får ont i ryggen. Om värken är besvärande bör du prata med din barnmorska. Många känner sig lättirriterade nu. Bebisen trycker på överallt. Det är svårt att andas, sitta, stå och sova.  Nu står magen som högst för att snart sjunka ned lite. Då blir det lite lättare att andas igen.   Jag: Nu tar vi en dag i taget eftersom vi vet vad som kan ske. En del av mig vill att bebis ska stanna kvar till BF och en del av mig vill att den ska komma ut nu pga alla mina krämpor! Usch så negativt detta låter men det känns så trist att min graviditet skulle sluta såhär, soffläge med bricanyltabletter som ger mig en vilopuls på 150 slag/min, skakningar i hela kroppen och en obehaglig rastlöshet i hela kroppen. Men givetvis gör jag allt för att plutten ska må bra, ingenting annat är viktigare såklart.




Kommentarer
Nikita

Ush va jobbigt me så mkt biverkningar :(

Svar: Ja fy! :-(
Sarasdiary

Ann-Sofi Engström

Usch vad jobbigt för dig, jag hoppas biverkningarna går över så du får njuta av din graviditet. Hoppas även att liten stannar ett tag till i magen.
Kram på dig

Svar: Tack Ann-Sofi :-)

Kram
Sarasdiary

Emelie

Förstår att du har det jobbigt, usch får den pulsen!! men du få försöka tänka på den lille/lilla! Den mår bra av att vara kvar nån vecka till & utveckla allt. När är lungorna helt utvecklade föresten? :-) Jätte fin kudde du beställt! :-) Åkte den andra amningskudden tillbaka, som du visade tidigare (blå och röd) eller blev det ingen beställning då? ;-)

Sänder en stor energikram till dig! Snart är mini ute och då blir allt fint ska du se! :-)

Svar: Tack vännen <3 Dom är nog utvecklad helt om någon vecka skulle jag tro.. fram till v. 37 får man sprutan för att skynda på utvecklingen tror jag om det skulle bli förlossning, inte efter. Men jag kan ha fel.

Jag kunde inte bestämma mig för vilken färg just då och nu när jag fick rabatt hos Ellos så blev det ett köp :-) Dock minns jag inte nu om det blev en svart eller blå, får bli en överasskning! Hahah... gravidhjärnan!

KRAM!
Sarasdiary

Romanique

Usch vad jobbigt med biverkningar :( Magen ser i alla fall fantastisk ut och snart "slipper" du vara sysslolös :)

Svar: Ja snart har man "häcken full" hahaha :-)
Sarasdiary

Spanienfrugan

Verkligen trist avslutning, som du skriver. Magen ser jättefin ut!

Svar: Tack så mycket fina du! :-)
Sarasdiary

Eleni

Åh, hade skrivit en kommentar som försvann!

Din mage är vilket fall jätte fin och det är jätte tråkigt att behöva ha det så jobbigt mot slutet. Men allt är ju värt det även om det är jobbigt just nu. Snart är liten här! :)

Svar: Du har så rätt Eleni!
Kram
Sarasdiary

Anna

Fin mage! Tråkigt att graviditeten slutar så för dig, vet precis hur det känns. Jag drabbades av havandeskapsförgiftning i slutet, fick mest bara ligga ner pga mitt höga blodtryck..Man vill ju kunna njuta av de sista veckorna. Hoppas biverkningarna försvinner. Kram!

Svar: Ja de sista veckorna vill man njuta samtidigt som det blir tyngre.
Tack för din omtanke!
Kram
Sarasdiary

Anna- Mamma och Socionom

Det låter tufft att hela tiden vara i soffläge. Du får helt enkelt ägna dig åt fin läsning och sånt du inte kommer ha tid för sedan:) Kram

Svar: När biverkningarna är som värst är jag tvungen att ha soffläge, men annars är jag som vanligt här hemma men tar det lite lugnare :-)
Kram
Sarasdiary




Kom ihåg mig?