Välkommen graviditetsvecka 26 (25+1)


Kl. 16:50 |


Barnet:
Är ca 23 cm långt från huvud till stjärt och väger ungefär 900g. Ryggraden blir starkare och smidigare, för att den skall orka bära kroppen. Lungorna utvecklas alltjämt och barnet växer till sig mer och mer. Med lite tur kan man höra barnets hjärtslag genom att någon lägger örat mot din mage. Ögonen är nu färdigbildade och barnet har lärt sig att både andas in och ut. När barnet hör ljud reagerar det med högre puls, och spelar du musik kan det hända att hon/han rör sig i takt. Det finns studier som visar att barnet reagerar på beröring runt denna vecka.

Mamman: Förmodligen passar inte dina vanliga kläder längre, för nu börjar du lagra fett kring bröst och höfter. Graviditetsstrimmor på mage och bröst bör dyka upp nu, om du alls kommer att få några. Ditt hjärta och dina njurar jobbar hårt för att hålla igång blodcirkulationen, och ta hand om den ökade mängd vätska som finns i kroppen.

Jag: Nytt för denna vecka är att jag har börjat känna av vad jag tror är foglossning. Känns som knivar som skär in i ljumskarna. Går över efter lite vila, men fy så ont! I lördagskväll på jobbet gjorde det så ont att tårarna nästan kom.  Lite halsbränna då och då som går över efter lite medicin. Den lilla räkan håller mig sällskap nätterna igenom på jobbet och sover om dagarna då jag sover. Tror den har hittat sin dygnsrytm ;-)




Kommentarer
Izabella

Usch för ont i jumskarna! Det känner jag igen, jag har det dock i ens jumsken bara men den smärtan är inte rolig. Jag har det mycket på nätterna och känner av det varje gång jag ska byta sovställning vilket resulterar i att jag vaknar. Inte kul! Hoppas det blir bättre! :-)

Ann-Sofi Engström

Hej Sara!

Jag vill gärna fortsätta att följa din blogg. Hoppas det går över med värken i ljumskarna. Vila och ta hand om dig och den lilla/lille.

Kram

Spanienfrugan

Fin kula! Men fy vad jobbigt med foglossningen. Hoppas det blir bättre.Min mini är också mest aktiv sent på kvällen/natten...verkar det som.

Jenny - gravid i New York

Så fin mage! :)

Hoppas foglossningen inte blir värre.. Låter inte så mysigt.. :(

Kram!

Elin - med liten i magen

Det blev en klassisk Brio Happy för oss. Ja, nu känns det än verkligare att man ska bli föräldrar när man har vagnen hemma. Men stackare har du också drabbas av foglossning nu. Det är verkligen ingen höjdare :/ Kan tipsa om att ha något mellan benen när du sover, jag investerade i en amningskudde som jag sover med och det är det bästa jag gjort under hela graviditeten. Sedan hjälper ett foglossningbälte väldigt mycket också. Hoppas smärtorna lättar för dig.

ewa

De var i v 26 som mina små killar tittade ut;)

Eleni

Fy för att gå och ha ont. Hade ingen aning om att foglossning kunde sätta sig i ljumskarna. Jag hade också jätte mycket problem med foglossning och gick till sjukgymnast och där fick jag även ett bälte att ha på mig när jag jobbade och stod mycket framförallt. Men jag hade ont långt ner i ryggen och höfterna. Så jag vet inte om det hjälper med ett sånt bälte för just ljumskarna. Hör med dom på MVC om det inte släpper. Det är hemskt att gå och ha ont hela tiden!




Kom ihåg mig?