Välkommen graviditetsvecka 31 (30+0)


Kl. 16:09 |
Barnet: är nu cirka 40 centimeter långt huvud till fot. Nu börjar det närma sig födelselängden. Många har redan hår på huvudet som kan ha vuxit upp till två centimeter. Barnet har fortfarande inte lagt sig till rätta utan ligger ibland med huvudet nedåt och ibland med huvudet uppåt eller åt sidan.Vikt: 1 800 gram.   Mamman: Din lungkapacitet har ökat från 500 till 800 kubikcentimeter luft per andetag. Det behövs både för barnet och för dig själv. Den ansträngning det innebär att vara gravid kan göra dig andfådd. Bebisen fyller upp större delen av magen. Det kan kännas trångt och tungt. Många kvinnor samlar på sig vatten. Om dina ben är svullna och känns tunga kan du prova med stödstrumpor. Tala med din barnmorska eller hör efter på apoteket. Har du börjat tänka på förlossningen? Känns det bra, roligt, spännande, ångestframkallande, häftigt? Prata med din familj och dina vänner. Din barnmorska finns också där för att reda ut begrepp och lyssna till dina tankar. Jag: Nu börjar det bli tungt och trångt i magen. Kissar flera gånger om dagen och flera gånger om natten. Jag har inte börjat samla på mig vatten och det är skönt, använder ofta fin fina stödstrumpor :-) Inga speciella tankar om själva förlossningen utan tänker ta det som det kommer, varför egentligen oroa sig ? Klarar alla andra det så kommer  jag också klara det.




Kommentarer
Marie

Fina bilder på fina magen! Härlig inställning, att inte oroa dig i onödan, det kommer att gå bra! =)

Svar: Tack fina du :-)
Sarasdiary

Eleni

Redan över 30 veckor. Då tyckte iaf jag att det började kännas väldigt nära! :) Och jag tänkte precis som dig angående förlossningen, "Klarar alla andra det så kommer jag också klara det!" Och precis så är det också! :) kram

Madeleine

Du är så vacker!! Och jag tänkte precis som du, och se så bra det gick - över 3 veckor på förtid dessutom, totalt "oredo" :D

Kramar

Svar: Tack fina du! Ja tänk om den kunde behaga sig att komma 3 veckor tidigare :-)
kram
Sarasdiary

Sussi | gravid i v.39

Gud vad fin du är, roligt att hitta hit och upptäcka yttligare en gravid blogg. :)
Kram S

Svar: Men tack så mycket! Vad glad jag blir :-)

Kram
Sarasdiary

Martina

Du kommer fixa det galant och tro det eller ej men ett tag efteråt har du nog glömt smärtan!

Svar: Ja alla säger så :-)
Sarasdiary




Kom ihåg mig?