Välkommen graviditetsvecka 28 (27+0)


Kl. 02:17 |
 I söndags gick vi in i vecka 28 och jag har helt enkelt glömt bort att skriva några rader om det... bättre sent än aldrig ;-) Bebis: Bebisen väger omkring 1,1 kg och är 35 cm lång. Hjärnans ytskikt börjar forma sin rätta form. Ögonbryn och ögonfransar har vanligtvis vuxit fram nu. Tunt och fjunigt hår täcker bebisens kropp. Bebisen fortsätter att vända på sig ända fram till några veckor innan förlossningen Mamman: Nu börjar tredje trimestern, den sista tredjedelen av graviditeten. Brösten kan börja läcka mjölk. Du kan ha ökat åtta till elva kilo eller mer. En del kvinnor kan känna sig  stora och tunga och ha svårt att röra sig obehindrat. Känsloyttringar och reaktioner kan åter bli starka som i första trimestern. Jag: Bebisens rörelser inne i magen blir allt starkare och starkare. Ibland är de lite läskig så jag hojtar till ;-) Men det är skönt att den rör sig mycket för då vet jag att den mår bra. Sammandragningar har jag och ryggvärk har jag börjat känna av.  Jag får gå upp på toaletten minst en  gång om natten igen. I fredags var vi till doktorn och allt såg bra ut, både med mig och lilla bebisen. Mitt HB hade b.la stigit till 125 (var 115 hos barnmorskan sist och jag äter inga järntabletter). Nästa besök hos barnmorskan är nästa fredag, det ser vi framemot. Hoppas även då få lite information om föräldrautbildning.Viktuppgång: Prick 5 Kg!




Kommentarer
Hanna

Fin mage! :-)

Hanna Z

Bra att du trivs, idag kommer jag:)

Svar: Var roligt Hanna! :-) :-)
Sarasdiary

Maria - mamma till Liam ☆

fina magen! :)

Cissi

Fin du är! Och vad skönt att järnvärdet gått upp utan tabletter, skönt att slippa!

Svar: Ja, järntabletter har varit min stora fasa. Så riktigt skönt att slippa! :-)
Sarasdiary

Romanique

Sv: Får hoppas att han kommer vilja sova lite i alla fall när han kommer ut för just nu är det livat i magen om nätterna :)

Snygg tröja på bilden, från HM såg jag. Är det mamma-kollektionen?

Svar: Jajjamen, mammakollektionen it is :-)
Sarasdiary

Nikita

Skönt att järnvärdet är bra :-)

Och visst är de härligt att ha en sån aktiv bebis i magen det gör att man
Ständigt är lugn, vet att dem mår bra!!


Kram!

Svar: Ja verkligen! Usch så orolig jag skulle bli om jag inte skulle känna den på någon dag när man är så van med rörelser hela dagarna!
Kram
Sarasdiary

Jeanette

Mysig blogg du har :)

Svar: Vad gullig du är :-)
Sarasdiary

Karolina, gravid i.v 36 ♥

Fiiina magen! :)

Svar: Tack :-)
Sarasdiary

Elin - med liten i magen

Fina magen :)

emma

Jätte fin tröja vilken storlek valde du?

Svar: Det är small på min :-)
Sarasdiary

emma

Tack för snabbt svar:) vi har bf samma dag så det är så roligt att följa din blogg:)// Emma

Svar: Men vad roligt! Hoppas allt är bra med dig och magen :-)
Sarasdiary

emma

Ja jätte roligt:), allt är bra hoppas allt är bra med er också!:)




Kom ihåg mig?