Inköpslista till bebis


Kl. 12:33 |
Inne hos Elingabriella hittade jag denna inköpslista till bebis som jag har kopierat rakt av och tänkt vi ska använda oss av. Jag kan tänka mig att allt inte är jätteviktigt att ha hemma men för oss som inte har någon erfarenhet alls så tror jag detta är en hjälp och framförallt en överblick på vad vi har och vad vi inte har :-) Vi kommer uppdatera den under resans gång och hojta gärna till om det är något ni tycker fattas eller som verkligen INTE behöver köpas. Alla tips är jättevälkommna! För som sagt, vi har ingen aning :-)


Vagn:
(x) Vagn
( ) Filt
( ) Åkpåse
( ) Täcke och kudde
( ) Plastad frotté
( ) Vagnleksak/Mobil
( ) Reflex 
( ) Skötväska

Bil:
( ) Bilstol 

Sova gott:
( ) Spjälsäng/Vagga
( ) Spjälskydd
( ) Madrass
( ) Täcke
( ) Kudde
( ) Lakan
( ) Plastad frotté
( ) Påslakanset
( ) Leksaksmobil/speldosa
( ) Gosedjur

Sköta om:
( ) Skötbord
( ) Skötbädd/skötskydd
( ) Mobil
( ) Våtservetter
( ) Tvättlappar
( ) Blöjor 
( ) Blöjhink 

Äta mat:
( ) Amnings-BH
( ) Bröstpump
( ) Nappflaska
( ) Flaskborste
( ) Modersmjölksersättning
( ) Amnings kupor
( ) Haklappar
( ) Dreggelhaklappar

Bada:
( ) Badbalja
( ) Tvättlappar av frotté
( ) Babyolja
( ) Badhandduk med huva

Kläder stlk 50/52
( ) Body
( ) Dress
( ) Mjukisbyxor
( ) Mössa
( ) Pyamas
( ) Strumpor

Kläder stlk 56:
( ) Bodys 
( ) Strumpor
( ) Pyjamasar
( ) VelourByxor
( ) Mössor
( ) Overall-tunn
( ) Overall-tjock
( ) Tossor

Mini-Apotek:
( ) Kräm mot röd bebisrumpa (Inotyol)
( ) Näsdroppar för spädbarn
( ) Panodil, stolpiller för spädbarn
( ) Febertermometer
( ) Kräm mot torr hud
( ) Idomin
( ) Barnolja
( ) Xylocain

Övrigt:
( ) Filtar
( ) Amningskudde
( ) Bärsele
( ) Babysitter
( ) Snuttefilt 
( ) Nalle/gosedjur
( ) Nappar 
( ) Napphållare
( ) Fårskinnspläd
( ) Förvaringsmöbel till bebiskläder
( ) Babygym





Kommentarer

Så klart det går bra! Ni har ganska precis 100 dagar mer på er att inhandla allt ;) hihi. Kram!

Milla

ett litet tips: istället för åkpåse & lift, rekomenderar jag starkt en Voksipåse med bärplatta:)

sara

Håller med föregående talare. Voksi är oslagbar åkpåse. Hade en hårdlift till Nora till en början men då var det mitt i sommaren och ingen åkpåse behövdes. Nu kommer vi köra voksi med platta eftersom bebis 2 kommer i vår. Slipper man fundera på om det blir för kallt el inte. Dessutom kan man bädda dem med sommar resp vintertäcke:-) roligt med all shopping innan, bara de inte vore så in i vassen dyrt allting. Kram

elin ♥ Gravid ♥

Vi brukar äta stifadon ihop med pommes och vitlöksbröd, men för min egen del så skulle jag kunna äta den enbart med vitlöksbröd, för den är så himla god och smakrik!



Den där listan måste jag ta o kolla in och se vad som återstår:)

camilla

Den listan tackar jag för! Har en hel del kvar som måste inhandlas ser jag! ;)



Hoppas du haft en bästa helg! Kram

Sanna

Jag hatade bärselen (och det gjorde Erik med), all vikt hamnar på axlarna och det blir tungt efter ganska kort stund, jag tror sjal funkar mycket bättre.

Malin & Prinsessan

Åh, det känns som igår jag gjorde min sån där lista :) För mig var det superviktig att ha allt klart innan, kontrollfreak som jag. Hihi :) Sen kan jag ju nu i efterhand erkänna att babygymmet inte kom till användning förens efter 1-2 månader efter att jolie föddes. Men jag säger kör på allt ni vill ha. Det är ju skoj och ger trygghet!



Kram vännen <3

Elin Nylander

Shit vad mycket grejor!!! Om jag får komma med ett tips så är det mesta på listan bäst att köpa efter att bäbisen kommit, då märker man vad man behöver och inte :-)

Men allt under kategorierna VAGN, BIL, och SOVA GOTT, liksom skötbord är praktiskt att köpa innan.

Visst är det roligt att förbereda sig?! :-)

Emelie

Hej gumman! Såg att du skaffat skåp vid mig i omklädningsrummet! Jag blev glad när jag såg de imorse!! :D KRAAAM

Klara

Hej! Kikar in här ibland och måste nu kommentera. Mitt bästa tips är nämligen att köpa en ergonomisk bärsele. Mycket bättre att bära i än babybjörn och bättre för barnet. Dessutom kan man bära barnen både när de är nyfödda och även när de är större (upp till tre år) på ryggen. Definitivt den bästa och mest använda prylen hos oss. Vi har en Manduca men vet att Ergo baby är populär också. Jag skulle vänta med ersättning, nappflaska och bröstpump. Det har jag aldrig behövt.

hanna ♡

godmorgon! haft en bra helg? :D

Nikita

den där listan är bra,jag har den också.. så har ja plockat bort de saker ja tycker är onödiga!



Jag är sån som vill ha klart allt innan,

då jag väntade Albin började jag förbereda och "boa" långt innan hans ankomst.. handlade en del.. å ja minns inte att vi köpt något onödigt =)



Alla är olika, vissa tkr att mkt saker är överflödigt medans andra tkr att mkt saker är bra =)

Madde B

Syster har säkert en massa saker om du inte vill köpa nytt?!

Kram

Malin

Vad har ni köpt för vagn ? :)




Kom ihåg mig?