Välkommen Graviditetsvecka 21 (20+2)


Kl. 12:40 |



Mamman:
 
Vissa kvinnor får vattenansamlingar under den senare delen av trimestern. Det kan man avhjälpa genom att dricka mycket, på så sätt rensas kroppen från slaggprodukter. Halsbränna och sura uppstötningar är också ganska vanligt, undvik fet eller starkt kryddad mat. Mindre mål och mineralvatten kan lindra. På apoteket finns det tabletter och flytande medicin som neutraliserar magsyran.

Barnet:
 Nu överförs antikroppar från mammans blod till fostrets för att skydda det vid födseln. Fostret har nu alla sina kroppsdelar på plats och ligger och samlar på sig mer fett som näringsreserv. Hjärnan har i stort sett fått alla sina nervceller. Nervcellerna utvecklas framför allt under veckorna 10–20. Detta är en extra känslig tid, men efter det är risken för hjärnskada mycket liten. Barnet är fortfarande väldigt outvecklat och skulle inte kunna överleva utanför din mage.

Jag: Mår bra men kan bli toktrött emellanåt. Den 10 januari ska vi till barnmorsan och det ska bli spännande och se vart HB ligger till just nu. Stödstrumpor använder jag då jag jobbar och ibland även hemma, det är riktigt skönt. Jag har inte lagt märke till att jag samlar på mig vatten och hoppas verkligen inte att jag kommer göra det. Den lille rör sig för fullt och det är så skönt! Nu ser du till att stanna kvar inne i magen tills du klarar dig utanför!





Nu ska jag göra mig klar och åka in mot stan. klockan 13.30 ska jag träffa finaste Malin  & hennes söta dotter Jolie! :-) Vi har försökt att få ihop en träff flera gånger och ÄNTLIGEN lyckades vi med det idag :-)





Kommentarer

Vilken himla fin liten mage =)

Malin & Prinsessan

Fina fina Sara! Det var så mysigt att äntligen få träffa dig igen. Nu får det inte dröja lika länge tills nästa gång :)



Kram på dig!

Fin mage!

Karolina, gravid i v. 29 ♥

Vilken fin mage ♥

Visst är det magiskt med alla sparkar, dessutom är det ju en trygghet.. då vet man att bebis mår bra!

Både då ja väntade Albin och nu har jag mycket rörelse i magen.. men hellre hela tiden än lite då skulle ja bara bli nojjig!



du är jättefin!

kram!

Spanienfrugan

Vad fin magen är med lite lagom put sådär ;) Halva tiden avverkad nu då! Snart är jag också där, längtar!

Carro

Vad roligt med en gravidblogg. Jag är själv gravid i vecka 19 med mitt andra barn :)

Åh vilken söt liten mage :)



ok fint med röd o svart vagn, vi har beställt en all black. Så från början kommer våran vagn vara helt svart sen är tanken att vi ska köpa lite fina färger till med tiden. =)



kram

Carolina

Hej Sara! Halvvägs vad skönt. Hoppas att allt e bra med dig. Ha en fortsatt fin vecka & trevlig helg! Kram




Kom ihåg mig?