Välkommen graviditetsvecka 20 (v.19+0)


Kl. 12:44 |


Nyvaken mage i v. 20 (19+0), ingen frukost har den fått. Efter måltid så sväller den upp lite mer ;-)

Barnen: Bebisens hud börjar nu bli tjockare och körtlar under huden börjar utsöndra ett vaxliknande ämne som kallas vernix. Detta ämne kommer att täcka din bebis hud och skydda den mot fostervattnet under resten av graviditeten. Lanugohåret på bebisens kropp hjälper till att fixera den skyddande vernixen. Huvudhår och tånaglar börjar växa på det här stadiet, liksom hår på överläppen och i ögonbryn.

Mamman: Din midja har sannolikt vuxit och är inte lägre synlig. Livmodern har fortsatt växa upp i magen och kan nu kännas i höjd med navlen. Den växande bebisen och livmodern trycker din buk utåt och genom återstoden av graviditeten kommer den att fortsätta trycka på dina lungor, mage och njurar. Detta kan göra att du lättare blir andfådd, behöver kissa oftare och inte kan äta lika mycket, samt orsaka förstoppning. Det ökade trycket kan också göra att din navel tryck ut och blir som en liten kula iställer för ett hål. Många får också bristningar i huden på magen då den töjs ut i snabb takt. Detta gäller också bukmuskularturen som dras isär och stäcks ut, och blir därmed något försvagad. Man brukar därför rekommendera gravida kvinnor att inte belasta bukmusklerna i onödan.

Jag: Det känns helt sjukt att vi är halvägs in i graviditeten! :-) Jag mår bra och jag känner bebisens rörelser allt mer och mer. Hon eller han är morgonpigg och vill gärna göra sig påmind innan det är dags att sova om nätterna :-) Tyvärr har inte Johan känt något ännu, men det bör han väl göra snart ? Hur var det för er? Jag måste säga att jag mår bara bra, kan inte klaga. Blodtrycksfallen som jag besvärades av tidigare har jag inte känt av på ett bra tag, peppar peppar! Som ni ser på bilderna så har jag ingen utåtputande navel, men det lär väl komma senare under graviditeten. Likaså har jag inga bristningar. Men det kommer väl... Total viktuppgång : 2 Kg





Kommentarer
Nikita

Tjejen i min mage är vild rör på sig mkt.. Förutom

Då Daniel ska känna då är det stop :P

Men de tog några veckor efter att ja hade börjat känna innan Daniel fick känna första gången!



Ja har heller ingen put navel Fick aldrig de då ja väntade Albin, bara pyttelite bristningar då ja väntade albin! Får se om de kmr

Denna gång.. Men somsagt man kan klara sig ;-)

Sanna

Jag minns faktiskt inte riktigt men det dröjde nog till vecka 25 i alla fall innan pappan fick känna några sparkar. Och ännu häftigare är det sen på slutet när man verkligen känner att det är en människa där inne och man kan buffa på den så buffar den tillbaka. Min navel började puta ut de sista veckorna och bristningar fick jag inte några alls så man kan klara sig också:)

Jennie

Ojoj, det händer grejer :) Vilken fin gravid mage du börjar få! Hoppas allt är bra med er! Kram

Emelie

Nu börjar det hända grejer.. Kul! :-D

Izabella

Grattis till magen! :-)

camilla

Vad fin mage! Jag tyckte det var så skönt när det börja likna en liten bebismage. Så sött!

När jag väl uppfattade en rörelse kunde N också känna det. Tyckte i början att det var svårt att urskilja om det var tarmrörelser men det var förmodligen det lilla livet. Mellan 20-21 tror jag.



Nu mera kan magen se ut hur som helst beroende på hur den ligger :)



Skönt att du mår fint! Kram kram

Tina - Minnas mamma

Vilken fin mage du har!




Kom ihåg mig?