Tacopaj med Guacamole


Kl. 17:29 |
Detta recept kan du också finna i LCHF receptboken av Dr Dahlqvist & Airam! Jag tyckte pajen blev väldigt god & den var enkel att göra, dock tycker jag den tog lite tid. Men det beror nog inte på receptet i sig utan mer på mig själv ;-)

Pajskal:

Knäck 4 ägg i en bunke. Häv i 1 dl grädde. Vispa ihop lite hastigt. Medans du gör det kan du smälta 2 msk smör i en pajform i ugnen 225 grader. När smöret har smält tar du ut pajformen ur ugnen. Häv i äggstanningen i pajformen & ställ i ugnen till pajskalen fått ordentligt med färg & är "torr". Sedan när du tar ut pajskalet låt det vila ett stund innan du lägger i allt annat.



Såhär såg mitt pajskal ut när jag tog ur ugnen. När den sedan fick stå och vila sjunk det ihop.

Pajfyllning:

Bryn färsen med vitlök. Häv sedan i en msk tomatpure, tacokrydda & lite vatten. Låt det puttra till det inte finns nå vätska kvar. Skär tomat & gul lök. Gör en blandning av 2 dl riven ost, 1 dl grädde och ½ dl creme fraiche.

När pajskalet fått "vila" lägger du i köttfärsen, strö över löken & tomaterna. Bred över blandningen med ost. Ställ in i ugnen på 225 grader tills det ser färidgt ut ;-)

Guacamole:

Medans pajen blir klar kan du göra gucamolen. Jag använde mig av 2 mogna avocado, en klick creme fraiche, några skvättar lime samt 2 pressade vitlökar.



TADAAA!




Kommentarer



Kom ihåg mig?