Hur är man en bra handledare ?


Kl. 20:41 |

Idag hade jag en sjuksköterskestudent  T6 vid min sida, det ni!!! Det kändes lite konstigt, helt plötsligt skulle jag handleda & det kändes lite som att jag sattes på prov ( Mot mig själv såklart). Jag var lite nervös när jag såg det stå på tavlan Sara + S****. Men det gick verkligen jättebra, hon hade gjort fyra veckor och hon var jätteduktig ( kanske därför det gick bra, om jag hade en t4 som ställde massa frågor som jag inte kunnat svara på så  skulle det kännas helt fel) Jag minns själv när jag hade gjort hälften av min slutpraktik, men hon kändes coolare & visste precis vad hon höll på med. Jag har jämt gruvat mig för att ha en student vid min sida, men efter idag har rädslan försvunnit lite. Vi hjälptes åt & checkade av varandra hela tiden. Det kanske är roligt att ha en student vid sin sida i åtta veckor? Jag tror man utvecklas väldigt mycket som sjuksköterska & att man "stärks".

Har du haft en student vid din sida? Är du sjuksköterskestudent? Hur ska en bra handledare vara ? Ska man låta de göra allt själv eller ska man dela upp patienterna?

Men jag hoppas det dröjjer ett litet tag till tills jag måste godkänna några sjuksköterskestuderande :-)





Kommentarer
Emelie

Nu rycker jag in med ett inlägg! Brukar följa din blogg och har läst här i bloggen att du jobbar på infektion här i sundsvall. Jag gjorde min praktik där med BrittInger för tre terminer sedan då jag gick undersköterskeutbildningen på gymnasiet. Nu läser jag sjuksköterskeutbildningen här i sundsvall, termin 1 och en bra handledare är då man har förstående för eleven, är duktig på att förklara, gärna krav på eleven (så att man uvecklas som elev)Finns säkert massvis med fler knep! :)




Kom ihåg mig?