Saffransmuffins


Kl. 20:31 |

I kväll har jag bakat saffransmuffins & det var jättelätt, vips så var de klara! Jag skulle dock haft dem längre inne i ugnen, så nu vet jag det till nästa gång. För det kommer definitivt bli fler gånger jag bakar dessa.


  • 0,5 g saffran
  • 1 brk, 250g kesella vanilj
  • 4 hela ekologiska ägg
  • 1 dl grovt riven mandelmassa eller mandel
  • 1/2 dl råsocker
  • 1 dl vetemjöl

  •  

    Börja med att sätta ugnen på 200 grader varmluft eller 225 grader vanlig ugnsvärme.

    Vispa kesellan med saffran i en bunke med elvisp lite snabbt. Fortsätt sedan med att vispa ner äggen, ett och ett i smeten. Riv ner mandelmassan och blanda sist ned råsocker, vetemjöl. Vispa samman snabbt till en slät smet. Fyll aluminiumformar med smeten och grädda på plåt i mitten av ugnen ca 8 minuter. Låt svalna på plåten och servera nybakt eller frys in.



    Bild: nLife, där jag hittade receptet.





    Kommentarer



    Kom ihåg mig?