Graviditetsvecka 39 (38+0)


Kl. 12:03 |
Med 13 dagar kvar till BF börjar nervositeten närma sig lite. Snart är vi verkligen fyra här hemma och en liten bebis att ta hand om. Känns på ett sett väldigt overkligt och jag tror inte jag kommer förstå förrän den är här. Tycker denna graviditet bara har svischat förbi, magen har växt, jag har gått på mina barnmorskebesök och har mina krämpor men jag tror ändå jag inte riktigt förstått att snart ska den ut. Låter säkert helt galet i era öron detta :-) 
 
Jag har börjat fått ordenligt med sammandragningar och slemproppen har börjat lossna. I natt vaknade jag av kraftig mensvärk som toppades då och då av rejäla sammandragningar. Sen vet jag inte om det är sviterna från i går när jag hade Tilde hemma hela dagen då det inte blev någon vila alls, eller om det är latensfasen som har satt i gång ? Med Tilde hade jag "bara" mina vanliga sammandragningar och det hela satte i gång helt utan förvarning kl 03 en natt med rejäla intensiva värkar. Så detta känns lite nytt. Värmedynan är min bästa vän just nu!
 
 
 
Tilde ville också vara med på bild i går men sin favorit tröja med katten på. Men inte det lättaste att få till någon riktigt bra som som kan ramas in och sättas in på väggen. Men nu i påsk har vi kanske tur att hamna på bild hela familjen av en riktigt duktig fotograf. Och förhoppningsvis har lillebror eller lillasyster kikat ut då också :-)
 
Nu är barnet ca 48-50 cm  och väger ca 3,2 kg. Barnets fostervätska förnyas var tredje timme. Navelsträngen är ungefär lika lång som barnet. Barnet har mindre utrymme i slutet av graviditeten vilket medför att barnets rörelser ändrar karaktär, dock ej frekvensen. Liv ska kännas varje dag. 
 
 




Kommentarer
Sandra

Å vad spännande att det börjar hända saker! Själv är jag inne på BF idag och allt känns hur lugnt som helst. Försöker vila och bara må bra :) Alfred kom dagen innan BF så jag hade hoppats på att bebis skulle vara ute nu men men. Hoppas du får tid till vila idag! Kram

Gunilla

Åh vad spännande att det är så nära. Kollar in här varje dag nu. Vad fina ni är ihop :-)
Ha en fin kväll! Kram

Svar: Tack Gunilla :-) Ja nu är det nära. 12 dagar kvar men kan ju sätta i gång närsom. Känns så nervöst nu men det blir nog bra.

Kram
Sara´s Dagbok

Emelie

Sänder många lycka till kramar! Jag och Johanna pratade om dig idag... Tänkte direkt imorse när jag läste det här att jag tror att ni får en liten bebis innan dagen är slut! :-) om inget redan skett! :-D

Kram och stora lyckokramar om det är dags! :-)

Carina

Så fina ni är! Ja snart är det nära..

Va det planerat att ha så tätt eller blev det bara så? Jag har en liten 1åring hemma o de flesta i min omgivning tycker vi ska skaffa innan 19 mån så vi har det gjort. Men jag känner nog att jag vill vänta lite, min lille är mer vild än tam nämligen :)

Just nu är jag sugen på både och, jag har beslutsångest! :)

Kram




Kom ihåg mig?