Mild fiskgryta


Kl. 08:49 |
TREVLIG HELG BLOGGISAR!
 

Äntligen lördag. Som jag längtat. I dag ska jag och J packa väskan och checka in på något av stans hotell och komma hem i morgon. Vi har inte riktigt spikat våran dag och kväll men får jag bestämma skulle jag vilja passa på att handla höst jacka och skor helt ostört. Seden checka in vid klockan två och sova några timmar (ja ok, kanske se ett eller två avsnitt av SOA) innan det är dags att gå ut och äta. Barnen kommer få vara hemma och ha det SÅ himla roligt med deras mormor och gammelmoster. Jag tror dessutom att bakning står på Tildes schema :-) Det blir första gången vi lämnar bort William (barnvakt hemma hos oss) men jag är inte ett dugg orolig. Kommer gå hur bra som helst. Och skulle det vara någon så är vi max 10 minuter i från. Tänk vad mycket lugnare man är med barn nummer två. Underbart.
 
Denna veckas andra middag var en Mild fiskgryta från ICAS matkasse. Jag ska erkänna att jag var lite skeptisk till en början men jisses så god den var! Ni måste prova, här kommer det superenkla receptet. Jag gjorde en god potatispuré till men men enligt receptet ska det serveras vanlig potatis. Det är ju en smaksak :-)
 
För fyra portioner behöver du:
00
  • 1 röd paprika
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 msk olja
  • 500 g körsbärstomater i tomatsås
  • 2 1/2 dl matlagningsgrädde
  • 1 krm cayennepeppar
  • 1 msk dijonsenap
  • 2 msk tomatpuré
  • 2 msk strösocker
  • 1 tsk timjan
  • 1 tsk persilja
  • ca 600 g torsk
Jag tillsatte även lite vatten i grytan. Tyckte den blev lite väl tjock. 
 
Gör såhär:
  1. Dela, kärna ur och skär paprikorna i bitar. Skala och hacka lök och vitlök.
  2. Stek grönsakerna i oljan i en kastrull eller låg vid panna tills de får lite färg.
  3. Tillsätt tomater, grädde, cayennepeppar, senap, tomatpuré, socker och örter. Låt koka ca 5 minuter.
  4. Lägg i den frysta fisken och låt det småkoka 5-6 minuter. Smaka av med salt och peppar.
  5. Servera fiskgrytan med potatis
 




Kommentarer
Cherie | Börja Spring

Vad underbart att få komma bort sådär och bara koppla av lite. Jag brukar tänka att jag ska koppla av varannan helg när Emma är hos sin pappa men lyckas sällan då jag försöker hinna med allt och lite till under dem helgerna för att slippa det när hon är hemma. Borde kanske passat på att åka bort någon helg så man inte kan springa och plocka här hemma ;)




Kom ihåg mig?