Graviditetsvecka 26 (25+0)


Kl. 15:05 |
Veckorna bara rusar förbi och i går gick vi in i vecka 26! Det börjar verkligen bli tungt nu och jag blundar lite för att det ändå är väldigt många veckor kvar och att jag inte räknas som höggravid ännu. Men jag känner mig verkligen som så. Som jag skrivit tidigare så är det en väldigt aktiv bebis inne i magen, både på gott och ont ;-) Inga bristningar har ännu dykt upp (klarade mig helt utan med Tilde i magen) och vågen visar på 3.9 kg upp. Den senaste veckan har magen börjat ta samma form jag hade med Tilde i magen. Ni hittar ett inlägg om samma vecka med Tilde i magen HÄR!

Det som är värst just nu är att jag har börjat äta järntabletter och min kropp gillar dem verkligen inte. Jag märker ingen skillnad på Niferex eller duroferon så frågan är om jag ska prova hemofer ? I början av graviditeten hade jag ett blodvärde runt 100 och nu har det stigit till 114 i alla fall. Dessa problem hade jag inte med Tilde i magen, då fungera allt tipp topp! Tänk vilken skillnad det kan vara.
 
 
Barnet är ca 23 cm långt från huvud till stjärt och väger ungefär 900g. Ryggraden blir starkare och smidigare, för att den skall orka bära kroppen. Lungorna utvecklas alltjämt och barnet växer till sig mer och mer. Med lite tur kan man höra barnets hjärtslag genom att någon lägger örat mot din mage. Ögonen är nu färdigbildade och barnet har lärt sig att både andas in och ut. När barnet hör ljud reagerar det med högre puls, och spelar du musik kan det hända att hon/han rör sig i takt. Det finns studier som visar att barnet reagerar på beröring runt denna vecka.
 
 
De senaste dagarna tror jag Tilde har börjat notera att jag ser lite annorlunda ut. I bland vill hon lyfta upp på tröjan för att känna och titta på magen. Kanske börjar hon förstå att hon ska bli storasyster? Hur var det för er som har ca 2 år emellan barnen ? 
 




Kommentarer
Anonym

Skrev du någon förlossningsberättelse med Tilde? Skulle vara kul att läsa, går nämligen in i vecka 38 på lördag med första barnet :)

Skrev du någon förlossningsberättelse med Tilde? Skulle vara kul att läsa, går nämligen in i vecka 38 på lördag med första barnet :)

Svar: Vad spännande, då är det nära :-) Tilde kom i vecka 39+3.

http://lifestyleblogs.se/sarasdiary/2012/05/15/26-april-2012/ Här finns en liten sammanfattning av förlossningen :-)

Kram och lycka till när det är dags <3
Sara´s Dagbok

Johanna

Vilken liten viktuppgång, blir lite avundsjuk :)
Jag gick upp 19 kg med mitt första och nu med andra har jag inte vågat väga mig. Ogullar verkligen när vågen går uppåt hela tiden... förra gången samlade jag otroligt mycket vätska så uppgången berodde mest på det, och som jag fått höra så kan man inte hjälpa det med varken kost eller träning. Dock hoppas jag att det inte blir så nu :)

Jag har bara kikat in på din blogg då och då förut, via Malins blogg, och jag tycks minnas att du var med i mammafitness förut? Tränar du och räknar kalorier nu också?

Har börjat läsa oftare nu sedan jag upptäckte att du var gravid, alltid kul att följa andra mamas :)

Svar: Hej :-) och välkommen hit, kul!

Med Tilde gick jag upp 8-9 kg så jag har väl tur. Dock trodde jag att vågen skulle visa mer nu när jag ställde mig på den i går. Jag stoppar i mig allt som kommer i min väg ;-)

Jag tränade med Olga Rönnberg efter Graviditeten med Tilde. Det var riktigt kul :-) Kanske blir det igen sen.

Just nu tränar jag inte alls! Men hoppas börja komma i gång snart med lite regelbundna promenader.

Kram
Sara´s Dagbok

Eva Lindström

Har följt din blogg länge. Jag har 2 flickor på nästan dage 2 år emellan. De är idag 40 resp. 42. Så mycket glädje och så nära de står varandra är underbart att få uppleva. De har vardera 3 barn. De hjälps alltid åt och fixar till varandra när det behövs. För mig som mamma känner jag väldig värme inombords över detta. De finns alltid för varandra...

Svar: Hej Eva. Vad roligt att du har hängt med så länge :-) Alltid roligt att höra, blir så glad. Det låter så fint det du skriven och jag hoppas mina barn får lika fin relation som dina <3

Ha det så fint!
Sara´s Dagbok

Lina

ja men visst går tiden fort. Idag är det jag som går in i v.26. Lider med dig som har det så tungt. Jag känner inte av så mycket i kroppen än, som tur är. Jobbar som förskollärare så jag är glad att jag inte känner mig så tung eller har ont än. När räknas man som höggravid då?

Det skiljer två år mellan mina första. 2 år och en månad för att vara mer exakt. Jag tror storebror pratade om lillasyster då hon låg i magen, men att det skulle komma ut ett syskon var nog inte så lätt att förstå. Knappt man förstår själv att det ska komma ut en liten plutt tycker jag.

Svar: Ja det bara svischar förbi! :-)
Hoppas du får må bra länge. Jag jobbar som sjuksköterska så jag kommer få havandeskapspenning från vecka 32 och det ska bli så skönt :-)

Du har så rätt i att det är ju svårt att förstå för en själv :-) Tänk hur fantastiskt livet är !

Kram
Sara´s Dagbok

Va trist att du redan känner att det är tungt. Jag mår fortfarande som vanligt fast jag är inte lika långt gången som du. Jag gick ju upp 30 kg när jag väntade Nova och det hoppas jag inte att jag gör denna gång.

Nova hon drar upp min tröja hela tiden och vill klappa och titta och det är så himla gulligt =)

Kram

Svar: Ja, det känns lite jobbigt. Men jag tror jag känner mig tung och klumpig så fort eftersom jag inte har tränat någonting alls under hösten. Så är verkligen i dålig form. Tror det kan vara orsaken :-)
Och jag ska ju verkligen inte klaga, det måste har varit riktigt tungt med 30 Kg . Tänk vad kroppen är fantastisk och drar i hop sig så fint som den gjort på dig <3

Så söt hon är Nova! Jag tror de små förstår mer än vad vi tror. Jag fick höra från en vän som även jobbar på förskola att ungefär en vecka innan syskonet kommer brukar det märkas på storasyskonet :-) Jag har sagt till henne att hon måste säga till när hon märker något på Tilde (hon är på Tildes förksola) hihii

KRAM!
Sara´s Dagbok




Kom ihåg mig?