Välkommen graviditetsvecka 33 (32+1)


Kl. 11:39 |
Bebisen: Nu väger bebisen c:a 2 kg och mäter totalt omkring 45 cm från topp till tå. Förutom att gråta så kan nu bebisen göra allt som en nyfödd 40 veckors bebis kan. Det börjar bli trångt om utrymme inne i livmodern, men bebisen kan fortfarande sparka och röra sig. Den sover mycket under den här perioden, precis som en nyfödd bebis. Ögonen rör sig under REM-sömnen, och forskarna tror att fostret drömmer livfullt inne i livmodern. När bebisen är vaken så använder den sina sinnen; den lär sig alltmedan den lyssnar och känner.  Mamman: Din livmoder befinner sig nu c:a 15 cm ovanför din navel. Din viktökning ligger förmodligen mellan 10-13 kg. Under de sista veckorna upplever många att de behöver kissa oftare. Livmodern trycker på urinblåsan och kan göra att du behöver gå på toaletten ofta. Din livmoder har blivit c:a 500 gånger större än den var innan du blev gravid! Produktionen av röda blodkroppar har nu börjat komma ikapp och blodbristen och andfåddheten som du kanske upplevde tidigare börjar avta under den här perioden. Jag: Känner mig tokgravid och större kommer jag bli. Magen har verkligen växt med raketfart de senaste veckorna :-) Foglossningen har jag redan nämnt och jag hoppas att ett bälte ska hjälpa :-) Ingen blodbrist här inte, har inte behövt ta extra järntabletter under hela graviditetet.




Kommentarer
camilla

V 33 redan, här går det undan! :D Hoppas bältet hjälper nu!!
Stor kram

Svar: Nu tycker jag det går långsamt ;-)
Ja hoppas verkligen bältet hjälper. Men idag känner jag inte av foglossningen alls. Men det kanske är så, från dag till dag ?
KRAMIS!
Sarasdiary

Ann-Sofi Engström

Det är helt otroligt vad fort tiden går.... hoppas nu du slipper foglossningen och att du har en mysig dag på Birsta :-)

Emilie

Var ifrån kommer den söta tröjan du har på dig på bilden?
Fin mage!
Mvh Emilie

Svar: Den kommer från H&M :-)
Sarasdiary

Din mage är oxå jätte fin :)
inte långt kvar nu för dig!!!

Svar: Nej nu är på sluttampen! :-)
Sarasdiary

elinjosefine

Såå fin :)!
Jag känner mig stor som bara den nu och det är ju 7v kvar... vad ska jag sluta :) Sover okej på nätterna. Går på toa 3-6 ggr så sammahängade sömn blir det inte mycket av!
Kramar

Svar: Vi har sovit färdigt för väldigt längen ;-) hihi


Kram kram
Sarasdiary

Karolina, gravid i v. 41 ♥

Finafina magen! ♥

Svar: Tack <3
Sarasdiary




Kom ihåg mig?