BB-väskan


Kl. 15:10 |
Det kanske börjar bli hög tid att gå igenom vad som ska packas ner i BB-väskan ? Idag har jag gått igenom litens kläder och jag tror jag vet vad som ska med. Dock  känner jag mig helt vilsen i vad som ska packas ner och tar gärna emot tips från er :-)

Räcker det i klädväg med 2 par byxor & 2 st bodysar i storlek 50. 1 pyjamas i storlek 50/56 , strumpor och en mössa ?

 Lättast blir nog att packa till J, bara han har med sig snus så kommer han klara sig långt ;-) och är det så att vi kommer sakna något så har vi väldigt nära hem, ca 10 minuters bilfärd och det känns skönt.





Kommentarer
Maria - mamma till Liam ☆

det räcker absolut! på sjukhuset kommer de tjata om huuud mot huuuud :p så helst vill de att barnen inte har så mycket kläder på sig alls :)
vi tog med datorn och kollade serier på den medan liam sov i vår famn. det blir en del dötid på sjukhuset så det rekommenderas :) och självklart kameran! och någon mysigt filt att linda in lilla bebisen i. rekommderar inte att ni köper blöjor i förväg. de finns på de flesta sjukhus. jag är glad att vi inte gjorde det. för då hade vi säkert köpt libero 1. och då liam vägde 4095g när han föddes så var han redan för stor för de blöjorna (!) så det hade varit ett helt blöjpaket åt skogen :p
man brukar även få en hel del rabatter på blöjor på sjukhuset :)

Svar: Tack för tipset om blöjorna! :-) Det ska jag tänka på.

Kramis
Sarasdiary

Nikita

En mysig filt åxå :-) sen så!

Anette

Det räcker så länge. Ni kommer säkert få en massa kläder i present sen.

Jenny - mammaliv i NYC

Jag hade med mig nya mjukisar. Det kändes så lyxigt att ha på sig nytt & fint efter den långa förlossningen. Köpte även ny hudkräm med favoritdoft som jag smörjde in mig med efter duschen så jag kändes extra fräsch :) (dock bör man inte smörja brösten för liten som ska amma)
Sen rekommenderar jag starkt att ha med sig egen kudde för lite hemma-tryggetskänsla & amningskudde till liten.
Hmm.. vad mer?
Flipflops är bra när man strosar i korridorerna.
Lite större trosor & nattbindor så man slipper dom extremt obekväma på sjukan.
Ja det var nog allt för nu :)

elinjosefine

Jag kommer säkert packa alldeles før mycket. Typiskt mig :) Jag ska iaf packa godis, dricka och nötter för extra energi :)

Eleni

I klädesväg till liten så räcker det nog gott och väl! :) Oftast om allt går som det ska så får man åka hem bara efter några timmar och hinner inte alls utnyttja allt man packat med sig. Vi hade alldeles för mycket med oss trots att vi fick stanna i 1½ dygn ytterligare efter att Maya föddes. Alla säger något gott och äta och dricka och det är säkert bra att ha med sig, men personligen så blev det varken något ätet eller druckigt mer än pyttelite av det som man redan fick av personalen på BB. Jag har fullt upp med annat, haha! Att ha med sig sköna mjukiskläder efteråt var härligt tyckte jag och massor med stora nattbindor, trots att man får jätte "Pampers" blöjor på sjukhuset som kanske är mest säkert att använda första dygnen. Amnings BH, kamera och mobilen är bra att ha! Tandborste och tandkräm ifall att man blir kvar. Men annars är det mest bara onödigt att släpa med sig för mycket tycker jag så här i efterhand. Man har ändå händerna fulla när man ska åka hem med en ny liten familjemedlem! :) Kram

ellenojag

Jag packade värsta väskan med typ tio ombyten till både mig och Ellen! jag använde mina mjukisar endast ;) och Ellen använda tre ombyten, på det dygnet vi låg inne!

Ebbe-mössan är ju bara så fin!

Eleni

Förresten, ett tips är att ta med egna blöjor och våtservetter till bebisen. Vi fick inga "startpaket" eller någonting förrän dagen efter, så vi hade i princip stått där utan om vi inte hade haft med oss själva och det kan bli en hel del blöjbyten första dygnen. Och en filt är också ett tips! Oj, vilken lång kommentar det här blev. Slutar här, hihi!

Jessica

Vi körde på pyamasar hela tiden på bb. Hedvig kände ju ingen skillnad och dessutom slapp man kränga över jobbiga bodys på det lilla huvudet. Vi hade också med oss en filt som hade legat i vår säng ett tag innan. Så att lillan fick känna vår doft istället för tvättmedelsdoft!!

Fia- mamma till Edison

Alla har gett bra tips! :)
Jag var tacksam över min Cola och nyponsoppa som gav mig energi innan krystvärkarna satte igång! Ett par slit och släng tofflor traskade jag omkring i till o från dusch, toa osv.

Romanique

Eftersom att vi har 9 mil till sjukhuset kommer jag packa en BB-väska med allt man kan tänkas behöva om man blir kvar någon natt. Några grejer som jag tror att jag kommer ha nytta av är morgonrock, inomhustofflor, lipsyl, mjukt toapapper, vetekudde, påse nötter eller annat tilltugg och ev. badkläder till pappan om badkaret är upptaget och man vill duscha och behöver någon att hänga på. Fick en sköljflaska av min syrra, (sök "peri bottle" på google), som man kan fylla med varmt vatten och använda när man ska gå på toa efter förlossningen och det svider och är ömt. Den kommer jag hålla hårt i! Tror inte att man får några sånna på BB i Sverige(?).




Kom ihåg mig?