Välkommen graviditetsvecka 27 (26+1)


Kl. 16:11 |



Bild tagen idag, v 26 +1 efter prommisen. Därav mitt klädesval ;-) Skönaste understället som fått av moster!


Barnet ser nu ut som det kommer att göra vid födseln förutom att det är mindre och smalare. Lungorna, levern och immunförsvaret behöver fortfarande utvecklas men om barnet skulle födas nu så har det cirka 80 procent chans att överleva. Hörseln fortsätter att förfinas och fostret kan känna igen både mamman och eventuellt pappans röst. Från och med nu mäter man fostrets hela längd. Tidigare mätte man längden från huvud till stjärt. Barnet väger 1 kg och är ca 30 cm långt.

Mamman :  Vid den här tidpunkten av graviditeten är det inte ovanligt att man får hudförändringar som graviditetsstrimmor, så kallad striae. Man kan också uppleva klåda. Det kan vara hormonerna som påverkar huden men det kan också bero på att du lider av vätskebrist. I allvarliga fall kan det bero på förändringar i levern. Rådfråga din barnmorska om du har klåda.

Enga ord: Slutet på förra veckan kändes som ett bakslag med illamående och kräkningar. Annars så mår jag ganska bra förutom att det är lite psykiskt påfrestande just nu. Det är alltid nära till tårar och jag blir lätt irriterad över de mest banala sakerna. Tack J för att du står ut med mig just nu♥  Den lilla krabaten lever rövare i magen och sparkarna blir bara hårdare och hårdare. Har även börjat känna hur den har hicka :-) Klåda besväras jag av men med lite lotion på magen så blir det skönt. Inga Striae än så längen finns på magen. På fredag ska vi till våran privata gynekolog och förhoppningsvis blir det ett UL, längtar!





Kommentarer
elinjosefine - lifestyleblogs

Så fin kula :)

Skönt att du känner dig bättre, verkligen inte kul att bli illamående.



Hoppas du fått en bra måndag!!

Stor kram

Sara G

Åh så fin du är!

Spanienfrugan

Söt mage :)

Ann-Sofi Engström

Lilla magen....så bra att du mår bättre. Hur länge till jobbar du? Jag tänkte att jag skulle komma och hälsa på er på Mava på onsdag när jag jobbar dag jobbar du då?



Kraaam

Mickan (Gravid v. 31)

Grattis till ny vecka. :) Fin bild på magen.

Karolina, gravid i v. 35 ♥

sv; okej va bra, så den har inte flyttat än alltså=)

Så fin och stor din mage börjar bli nu ♥

Anonym

Jätte härligt att ta sig iväg på pump. Älskar de passen! :) Det ska kännas i hela kroppen! :)



Åh så mysig mage! Nu syns det verkligen att det är en liten sprattlig sak som ligger där inne och jäser! Hihi! :)




Kom ihåg mig?