Välkommen graviditetsvecka 15 (v.14+0)


Kl. 09:00 |


Första magbilden för er bloggisar! Bortse nu från mina supersköna och superhemska mysbyxor ;-) Jag har funderat hur jag ska göra med dessa magbilder om jag ska visa er eller ej, men att visa er med kläderna på känns helt ok.

Barnet: Är nu 14 cm hel längd, hjässa till fot och väger ca 50 gram. 
Fostret kan suga på fingrarna. Huden är fortfarande mycket tunn. Barnet börjar lagra kalcium för att utveckla skelettet. Fostret har i princip formats färdigt. Även ansiktet är klart och tydligt, men öronen utvecklas fortfarande lite. Barnet kan hicka. Om du känner fosterrörelser nu kan det kännas som regelbundna tickningar i magen som pågår i några minuter.

Mamma: Eftersom fostret lagrar kalcium kan du under den här perioden bli sugen på mjölk. Drick gärna mjölk både nu och senare. Ditt hjärta har växt och har nu 20 procent högre kapacitet för att klara syretillförseln till både dig och fostret. De flesta har nu vuxit så mycket att kläderna börjar bli för trånga. Psyket påverkas allt mer. Många känner sig svartsjuka och drömmer starka livliga drömmar.

Jag: Jag mår hur bra som helst. Inget illamående och jag kan äta vad jag vill. Tyvärr har jag inte blivit sugen på te eller kaffe än, men det gör inte så mycket. Ingenting som påverkar mig jättemycket precis, finns annat gott att dricka ;-) Jag kan fortfarande ha alla mina kläder men det är väl bara en tidsfråga till det är dags att packa ner dom i kartonger. Jag känner mig inte svartsjuk och kan inte påstå att mina drömmar är starka och livliga :-)





Kommentarer
Emelie

vad härligt att du tänker dela med dig av magen här på bloggen Sara. ska bli så roligt att följa er och den lille. kram.

Linda

Roligt om vi får följa dig med magbilder och tankar kring graviditeten =) Snart ses vi för en lunch-kul!

Jennie

Ja det blir riktigt roligt att följa eran resa! Ser ut som min mage förutom den lilla detaljen att jag inte är gravid :) Syns på torsdag! Kram

Nikita

var så glad om du slipper tokiga drömmar, jag har haft så mycket drömmar denna graviditet och har fortfarande .. i början var det mycket mardrömmar (tror dock de kan berott en del på oro eftersom ja fick missfall sist) men jag har drömt så sjuka saker.. tillåmed att jag mördat och funderat på om jag ska stycka kroppen eller inte ,, sjukt :P men tur de bara är drömmar :P

vaknar fort ofta på nätterna av att jag drömt mardrömmar eller bara skitkonstiga drömmar :P

Malin & Prinsessan

Åh så söt lilla magen är!!!

Vad härligt att du mår bra, hoppas det fortsätter så!



Kramisar!




Kom ihåg mig?