Kantarellsoppa


Kl. 05:11 |

Receptet är för fyra personer.

Du behöver:
1 l gula kantereller
1 msk matolja eller smör
4 st schalottenlökar
0.5 l kycklingfond
0.5 l mjölk
3 dl grädde
salt
peppar


Gör såhär: Rensa kantarellerna, det vill säga borsta bort eventuell grus och smuts. Skala och hacka löken fint. Fräs den i matoljan utan att den tar färg. Lägg i de rensade kantarellerna och låt dessa fräsa tills svampen har mjuknat. Lyft ur hälften av svampen och häll i resterande ingredienser. Sjud sakta i cirka 15 minuter och skumma då och då av med en hålslev. Mixa soppan slät med en mixerstav. Smaka av med salt och peppar. Häll upp soppan i skålar och toppa med resten av kantarellerna. Servera om du vill med ett gott bröd och en god ost som tillbehör.


Hej mitt i natten! Klockan har precis passerat tre & jag sitter vid datorn, vilket betyder att det är hyffsat lungt. Som ni ser så har jag passat på att hitta ett recept på en kantarellsoppa som vi ska äta till middag idag eftersom vi har fått över 1 kg gula kantareller! Längtar redan till jag får njuta första matskeden av soppan...




Kommentarer



Kom ihåg mig?