Jag fick en fråga...


Kl. 14:49 |
Hejsan. Måste bara fråga dig som jobbar inom vården hur du ställer dig till influensavaccinet. Ska du ta det? TYcker du att andra borde göra det också? Även små barn? Hur vet man om man har haft den redan, isåfall behöver man ju inte vaccinera sig. Jaja, hoppas du har tid att svara. Kram/Sanna

Nej, jag tror inte att jag kommer att vaccinera mig. Jag är frisk & har inga sjukdomar i grunden så  min kropp borde klara av att hantera. Men den dagen det är dags för vaccination kanske jag tar den, jag vet inte. Jag tycker att dom människor som tillhör riskgrupperna (diabetes, hjärtsjuka osv) ska göra det eftersom deras kropp kanske inte klarar av att hantera influensan. Influensavaccinet innhåller kvicksilver, vilket är skadligt för kroppen (kan orsaka cancer osv) och att det ska vara farligare för barn att få i sig det i kroppen. Men innehåller inte all vaccination kvicksilver för att det ska hålla längre ? Barn får ju olika vaccinationer under uppväxten..Det finns många delade meningar & jag tycker att du ska prata med din BVC doktor ang det. Du vet att du har haft influensan H1N1 om du har gjort en odling och fått positivt svar (Sekret från näsan sugs in i ett rör och skickas på odling, NPH med sug). Annars kan det lika gärna vara "vanlig" förkylning eller hur ?

Rådfråga doktorn på VC eller ring till sjukvårdsupplysningen om du har funderingar ang H1N1, jag är ingen expert inom området :-) Svaret jag skrivit är mina egna tankar & åsikter, inget du ska rätta dig efter :-)

Du kan hitta information om H1N1 här.



H1N1 i mikroskop

KRAM




Kommentarer
Emelie

jag tänker i nuläget inte vaccinera mig. och jag stöter på patienterna dagligen då vi är en av de avdelningar som primärt ska handha nya influensan här i stan. precis som dig tycker jag att man ska vaccinera sig om man tillhör någon av riskgrupperna. från början tyckte jag även att de som har arbete där de kan sprida smittan vidare till flertalet person såsom barnomsorg och vård borde vaccinera sig för att förhindra smitta men har nog ändrat mig på den punkten. alla vacciner innebär en risk för cns-skador, kvicksilver eller ej, det är dock något som få personer är medvetna om. och ps. du kan ha haft nya influensan utan att vara positiv på aspiratet, antingen har du genomgått den redan och har inte kvar något virus eller så av de flesta fall är aspriatet feltaget! :D. kram kram!

Anonym

Ska man inte vaccinera sig främst för att stoppas spridningen i Sverige och i resten i världen?

Om allt för många struntar i att vaccinera sig kommer sjukdomen fortsätta att spridas




Kom ihåg mig?