Så klarar du en salstenta


Kl. 14:09 |

Det var en läsare som undrade om jag kunde berätta hur jag la upp mitt plugg för en tentaskrivning. Självklart kan ajg göra det, men kom ihåg att mitt sätt att plugga kanske inte passar dig. Du måste själv komma på vad som passar bäst.


 
  • Inför varje kursstart kopiera gärna gamla tentor. Hur många beror på, kolla gärna igenom alla & sålla bort de som ser identiska  ut. När du sedan går på föreläsningarna vet du vad du ska lyssna extra noga på. Lärarna säger att man inte ska kopiera tentor, men det ska man inte lyssna på. Det är det absolut bästa sättet!  Men var uppmärksam när du skriver tentan, många frågor kan vara omformulerande.
  • Svara på gamla tentor tillsammans med någon kompis. Det går mycket snabbare & dessutom blir det roligare.
  • När jag skrev medvet tentan delade jag upp mina gamla tentor i medicin, kirurgi, farmakologi samt omvårdnad. Sedan pluggade jag ett ämne åt gången. T.ex medicin måndag, kirurgi tisdag osv.
  • Planera pluggandet är A &O. Jag gjorde ett schema som jag följde.
  • Hur ska man hinna med att samtidigt gå på föreläsningarna & svara på gamla tentorna? Ja, att plugga är ett 24/7! Så är det bara. Det finns inga genvägar. Det gäller att planera & att sedan försöka följa så klarar man det. Sen kan man ju "sålla" bort vissa föreläsningar, men ofta är det svårt att veta vilka som är viktiga att gå på. Om du inte kan gå på en föreläsning, be en vän ta papper som delas ut på föreläsningen.
  • De frågor som finns på de gamla tentorna kommer med väldigt stor sannolikhet på den tenta du ska skriva. Visst, de kan vara oformulerade men de ser ofta väldigt lika ut. Det är ju bra om man läser de kapitel man ska ha tenta på till en början & sen bara fokusera på de gamla tentorna.
  • Tveka inte att mejla lärare för att få svar på en fråga. De brukar vara väldigt hjälpsamma!
  • Se till att ha pluggat tillräckligt mycket till veckan tentan är. Då brukade jag bara repetera, alltså inte nöta in svaren.
  • Plugga inte kvällen innan!
  • När du väl sitter och ska skriva tentan ha gärna med dig lite fika, godis eller något annat du tycker om. Ta god tid på dig när du skriver. Ta en paus, gå på toaletten, stressa inte!
  • Läs igenom tentan flera gånger, är det något du kan förtydliga ytterligare? Jag brukade skriva mina svar i punkter för att det skulle bli så tydligt som möjligt. Skriv svaren som om du ska berätta för någon som inte har någon kunskap om ämnet.

Jag har säkert missat något. Är det något som du funderar över så hör av dig, jag tipsar gärna & hjälper till.





Kommentarer
Fia

Bra tips Sara! Tack, jättesvårt att veta hur och vad man ska plugga när man är ny. Kram

malin

bra sara! fick samma fråga till mig =) hoppas allt är bra med dig, är du tillbaka på 1:an? kram kram

tiny

hej, pluggar du till ssk?? svara gärna i din blogg, läser den :-)


ha det bäst!




Kom ihåg mig?